Sunnuntai 26. tammikuuta 2020

KD-lehti » Juttuarkisto » Tosi-tv toimii ajan peilinä ja mallina monelle

Tosi-tv toimii ajan peilinä ja mallina monelle

19.11.2009

Päivi Räsänen

Big Brother, Diili, Huippumalli haussa ja Idols ovat ohjelmia, joita katsotaan paljon. Kansainväliset tosi-tv-formaatit ovat saaneet yhä enemmän jalansijaa suomalaisessa mediatarjonnassa. Tuotantoyhtiöille ohjelmat merkitsevät rahaa, osallistujille keinoa päästä julkisuuteen ja katsojille viihdettä sekä uteliaisuuden ja tirkistelynhalun tyydytystä.

Naapurin elämän seuraamisen tilalle tulevat tosi-tv-tähdet, joiden arkea seurataan kaikkine raadollisuuksineen. Ohjelmat varmasti heijastavat todellisuutta, kertovat siitä kulttuurista, jonka keskellä elämme, mutta on varmaa, että ohjelmilla on myös vaikutuksensa – ne toimivat paitsi peilinä, myös mallina. Väliajalla tuotteitaan mainostavat firmat luottavat siihen, että muutaman sekunnin pätkällä on rahassa mitattavaa vaikutusta katsojien ostoskäyttäytymiseen. Miksei sitten itse ohjelma vaikuttaisi? Pudotuspeleihin yhdistyvä kollektiivinen nöyryytys voi vahvistaa katsojissa kielteisiä asenteita ihmisen heikkoutta ja puutteita kohtaan.

Tietävätkö ohjelmaan osallistuvat, usein varsin nuoret ihmiset oikeasti, mitä tosi-tv-tähteydestä seuraa? Ohjelman formaatti saattaa houkutella osallistujia käyttäytymiseen, joihin heidän moraalinsa ei muutoin taipuisi – julkiseen seksiin, alastomuuteen, kiroiluun? Onko oikein että mukaan otetaan henkilöitä, jotka eivät tiedä entuudestaan julkisuuden paineista mitään? Missään nimessä sellaista tilannetta ei saisi syntyä, jossa humalaisten esiintymistä seurataan suorana lähetyksenä. Vaikka ihminen juopuisi vapaaehtoisesti, juopunutta ei pitäisi kuvata, sillä hän on tilassa, jossa ei pysty kontrolloimaan tekojaan eikä sanojaan.

Sananvapaus on tärkeä perusarvo. Vapaus kulkee yhdessä vastuun kanssa. Tämä koskee niin tv-yhtiöitä kuin ohjelmien tuotantoyhtiöitä. Sananvapauden yhteydessä pitäisi puhua myös sanankäytön vastuusta.