Tiistai 28. tammikuuta 2020

KD-lehti » Juttuarkisto » Viestinnän haastetta ja hurmaa

Viestinnän haastetta ja hurmaa

16.10.2014

Kristiina Kunnas

Kristillisdemokraatit uudistaa viestintäänsä isosti eduskuntavaalivuoden alussa. Näkyvimmät muutokset ovat verkkoviestinnässä ja puolueen omassa KD-lehdessä.
Kotisivujen uusi ilme paljastuu alkuvuodesta. Netissä nähdään jatkossa paljon nykyistä enemmän uutisia, artikkeleita ja haastatteluja. Samanaikaisesti jäsenistön oma lehti rikastuu sivumäärältään ja sisällöltään, mutta ilmestymiskerrat harvenevat. Lehti tulee kotiin joka toinen viikko vuoden 2015 alusta lähtien.
Sekä puoluejohto että viestinnästä vastaavat toimijat, eli eduskuntaryhmä, sisäministerin esikunta, puoluetoimisto sekä KD-lehden toimitus tervehtivät uudistusta ilolla.
Näkyminen verkossa on muuttunut yhä välttämättömämmäksi niin kaupallisille yrityksille kuin puolueillekin. Nettinäkyvyydestä kilpailevat yhtä lailla bisnes kuin yhdistykset ja seurakunnatkin.
Kristillisdemokraattien entistä runsaampi esiintyminen verkossa antaa jokaiselle nettiä käyttävälle suomalaiselle selvästi paremman mahdollisuuden nähdä ja löytää kristillisdemokraattinen sanoma ja politiikka.

Oma lehti, niin tärkeä kuin tekijöilleen ja tilaajilleen onkin, palvelee nimenomaan jäsenistöä, omaa väkeä.
Lehdet taistelevat Suomessa nyt olemassaolostaan. Muuttuneet lukijatottumukset, jakelun kallistuminen ja ilmoitustulojen raju vähennys ovat johtaneet alenevaan levikkikierteeseen. YT-neuvottelut tulivat myös media-alalle jäädäkseen.
Kristillisdemokraatit haluaa vahvistaa identiteettiään sekä verkon että oman lehden kautta. Kevään eduskuntavaalit ovat tasan puolen vuoden päästä. Kampanjaa jo käynnistellään.
Viestinnässä on haastetta. Miten saada oikea viesti oikeaan aikaan ja oikealle vastaanottajalle? Viestinnän lait ovat monimutkaiset. Tiedotusopin surkuhupaisilta kuulostaviin totuuksiin kuuluu se, ettei viesti koskaan mene perille sellaisena kuin se on lähetetty.

Toimittaja yrittää muuttaa ja jalostaa saamaansa tietoa luettavaksi ja ymmärrettäväksi kokonaisuudeksi. Rapatessa roiskuu. Huolimattomuuttaan tai asiantuntemattomuuttaan toimittaja voi tehdä vääriä tai vinoutuneita painotuksia.
Viime vuosina on ollut surullisen paljon ikävää uutisoitavaa maailmalta ja meiltä. Mutta on viestinnässä myös hurmaa. Siitä KD haluaa pitää kiinni viestinnän muutosprosessissakin.
On ilo kertoa uudesta jäsenestä, on iloa kertoa toteutuneesta tavoitteesta, on ilo kertoa pätevän ehdokkaan vaalimenestyksestä, on ilo jakaa yhteinen arvopohja.