Sunnuntai 19. tammikuuta 2020

KD-lehti » Juttuarkisto » KD metsästää Brysselin reissulta mehukkaan strategian

KD metsästää Brysselin reissulta mehukkaan strategian

05.11.2009

Kristiina Kunnas

Kristillisdemokraattien johto lentää viikonlopuksi Brysseliin tärkeään strategia­seminaariin. KD yrittää löytää eduskuntavaaleihin reseptin, jolla se kasvattaa kannatustaan, tavoittaa lisää kullanarvoisia ääniä ja saa vähintään 10 kansanedustajaa.

Kristillisdemokraattien puoluejohto, puoluehallitus sekä muut keskeiset toimijat lyövät viisaat päänsä yhteen viikonloppuna Euroopan ytimessä Brysselissä.

Strategiaseminaarin tavoite ei tule yhdellekään KD:n vaikuttajista yllätyksenä. On löydyttävä se viisastenkivi, jolla pitkään paikallaan polkenut kannatus saadaan selkeään nousuun.

Eduskuntavaaleihin on jokseenkin tasan 500 päivää. Niiden aikana ehdokashankinnan on onnistuttava, ja vaalityön oltava huippuammattimaisen tehokasta. Muuten haaveet kymmenestä tai jopa 12:sta kd-kansanedustajasta saadaan haudata.

Peter Östman puoluesihteerinä saa vetää hatustaan kaikki menestyksekkään vaalityön mallinsa. Jos Östman saa innostettua piirit rekrytoimaan hyvät ehdokkaat ennen muita puolueita ja uskomaan itse itseensä, ollaan jo puolessa välissä menestystä.

 Asmo Maanselkä viestintäpäällikkönä ja KD:n imagon luojana on tuhannen taalan paikalla: Miten saada muutettua puolueesta lähtevä negatiivinen viesti houkuttelevaksi, mukaansa tempaavaksi ja tavoiteltavaksi? Miten ”Ei-puolueeksi” moititusta ilonpilaajasta voisi tulla joukko, johon halutaan liittyä ja jota halutaan kuunnella?

KD on mielestään vihreä keskusta-oikeistolainen puolue. Eko-konservatiivi -imagokampanja tulee haastamaan juuri niitä konservatiiveja, jotka ovat valinneet Vihreät tai Kokoomuksen, vaikka eivät jaa niiden kanssa kaikkia muita arvojaan.

KD on mielestään heikoimpien asialla. Sen viestin on selkiydyttävä, jotta saamme jatkossa osamme myös vasemmistopuolueille menneistä äänistä.

KD on yrittäjien puolella. Sen pitää nyt näkyä, kun yrittäjät ikääntyvät, ja heitä tarvitaan rutkasti lisää.

Viesti Perussuomalaisten suuntaan on selkeä. Kristillisdemokraattiseen, isänmaalliseen Perus-Suomeen kuuluvat suomenruotsalaiset ja saamelaiset mutta itsestäänselvästi myös maahanmuuttajat.

Peter Östmanin johdolla strategiaseminaari tulee suunnittelemaan tärkeät politiikan pelinavaukset lähikuukausille. KD:n on päästävä esille kaikkiin medioihin. Valtamediaan pääsemiseksi ansiokkaastikin tehty oppositiopolitiikka on liian hajutonta ja mautonta.

Jotain uutta on keksittävä. Odotukset Brysselin seminaaria kohtaan ovat kovat.