Tiistai 17. syyskuuta 2019

KD-lehti » Juttuarkisto » Sähköautoja suosittava

Sähköautoja suosittava

14.08.2008

Esa Erävalo

Pääministeri Matti Vanhanen (kesk) oli oikealla asialla esittäessään viime viikolla Vaasan asuntomessuilla käyttövoimaveron pois ottamista sähköautoilta. Sähköautot ovat tulleet akkutekniikan kehittymisen myötä parhaaksi vaihtoehdoksi yksityisautoilijoille.

Sähköautot ovat energiatehokkaita. Ne käyttävät 80-90% akkutehosta hyödyksi ja jos sähköä tuotetaan sähkön ja lämmön yhteistuotantolaitoksissa, joissa hyötysuhde on samaa luokkaa, tulee kokonaishyötysuhteeksi 70-80%, mikä on erittäin hyvä.

Sähköauton korkeampi hinta korvautuu pian, kun säästää polttoainekustannuksissa. Bensiinikäyttöisen auton käyttäjä maksaa polttoaineesta noin 10-12 euroa/100km, mutta sähköauton käyttäjä selviää noin 1,5-2 eurolla. Sähköautot soveltuvat erityisesti kaupunkiliikenteeseen, koska ne ovat meluttomia ja päästöttömiä sekä nopeasti kiihtyviä. Kun vuoden parin kuluttua tulee markkinoille pistorasiasta ladattavia plug-in-sähköautoja ja -hybridiautoja, niiden menekki kasvanee hyvin nopeasti.

Helsingin Sanomien pääkirjoitus 7.8. yrittää jäähdytellä sähköautointoa väittämällä, että  sähköautojen yleistyminen vähentäisi joukkoliikenteen käyttöä. Tuskin, sillä parkkipaikoista on pulaa. Lähinnä kyse on polttomoottoriautojen korvaamisesta. Tämän pääkirjoituksen kirjoittajakin odottaa 4,5 l/100km kuluttavan dieselinsä mittariin 150.000 km lisää, eli 400.000 kilometriä, ja vaihtaa sen jälkeen sähköautoon, siis joskus 3-4 vuoden kuluttua.

Silloin akkutekniikka on edelleen kehittynyt ja markkinoilla on jo pari vuotta ollut plug-in-sähköautoja. Silloin lienee Suomeenkin rakennettu riittävä verkosto latauspaikkoja tai akunvaihtoasemia bensa-asemien yhteyteen. Kehitystä voisi  toki kiirehtää siihen velvoittavilla lainmuutoksilla.

Maailman Luonnonsäätiön WWF The End of Oil –raportin mukaan sähköautot olisivat polttomoottoriautoja ilmastoystävällisempiä vaikka sähkö olisi tuotettu fossiilisilla polttoaineilla. Mikäli lataus tapahtuu sellaisina vuorokauden aikoina, jolloin sähkönkulutus on pientä, ei tarvitse edes rakentaa lisää sähköntuotantokapasiteettia. Reaaliaikaisten etäluettavien sähkömittarien lisääntyminen auttanee sopivien latausaikojen valintaa. Kehitystä voinee vauhdittaa lainsäädännöllä. Kenties tulevaisuudessa omalla pihalla sähköä tuottaa tuuli-, biokaasu- tai aurinkosähkövoimala, joka voi ylijäämäsähkön syöttää verkkoon. Tätäkin voi edistää lainsäädännöllä. Silloin sähköauton päästöt olisivat lähellä nollaa.

Outo kytkös ja perustelu

Valtiovarainministeri Jyrki Katainen kytki Kokoomuksen ministeriryhmän kesäkokouksessa ruoan arvonlisäveron alentamisen  kauppojen sunnuntaiaukiolon väljentämiseen. ”Se optimoisi tuoretavarakuljetukset, joita ei tarvitsisi keskeyttää viikon lopulla”, hän perusteli. Siis perheen yhteinen vapaapäivä pois paitsi kaupan työntekijöiltä, myös tavaroiden toimittajilta.

Suurien kauppojen toimintaa suosiva logiikka tulee ymmärrettäväksi, jos ajattelee, että sunnuntai on arkipäivä muiden joukossa. Näin Kokoomus-johto aivan tosissaan näyttää ajattelevan ja yrittää ajaa esityksiään läpi asialle myönteisten sanomalehtien kautta.