Maanantai 27. tammikuuta 2020

KD-lehti » Juttuarkisto » ”Antakaa kipinän syttyä ja leimahtaa liekkiin”

”Antakaa kipinän syttyä ja leimahtaa liekkiin”

01.12.2010

Risto Rasilainen


Poliittinen sihteeri Niklas Andersson teki vaalioppaan KD-ehdokkaille. Kenttä- ja koulutuspäällikkö Leena Mantere on kiertänyt läpi Suomen piirejä kouluttaessaan. Andersson on ehdolla Uudellamaalla, Mantere Hämeessä.


Pikkuparlamentin auditorio täyttyi ääriään myöten KD-ehdokkaista

– Mieti kärkiteemasi, perehdy vaaliohjelmaan, kokoa avuksesi hyvä vaalitiimi, evästi Sari Palm KD:n uusia ehdokkaita kevään vaalikoitokseen.

Tuolit olivat loppua kesken, kun KD:n vaalikoulutusseminaariin osallistujat lauantaina kokoontuivat pikkuparlamentin auditorioon.

Intoa pursuavan ilmapiirin lisäksi KD-väen keskuudessa ilmeni selkeä tiedontarve, joka purkautui lukuisina kysymyksinä seminaarin vetäjille.

Esiinnostetut asiat olivat sangen konkreettisia - kuten vaikkapa Petri Muinosen kysymys, kestävätkö vaalijulisteet sadetta.

Asmo Maanselkä totesi asiaa parhaillaan työstettävän, vaihtoehtoina julisteeseen liimattava suojakalvo tai niiden vaihto aina tarvittaessa uusiin ja ehompiin.

– Millainen budjetti tarvitaan hyvään vaalikampanjaan - ja mieluiten sellaiseen, jolla mennään läpi? tiedusteli eräs ehdokas.

Vastauksena tähän kuultiin  edellisvaaleissa läpimenneiden ehdokkaiden keskivertobudjettien olleen 20-50 000 euron väliltä.

– Mutta omassa eduskuntaryhmässämme on läpimenijä, joka käytti kampanjaansa vain 2000 euroa, totesi KD:n poliittinen sihteeri Niklas Andersson, Tarja Tallqvistiin viitaten.

Hyvin suunniteltu = puoliksi tehty

Konkretiaa esitettyjen kysymysten lisäksi saatiin seminaarin puhujilta.

Siitä, mihin ehdokkaan kannattaa panostaa, kertoi kansanedustaja Sari Palm.

– Suunnittele vaalikiertueesi ja kampanjabudjettisi siten, että ne ovat hallittavissa.

– Mieti kolme tai neljä sellaista vaaliteemaa, jotka koet itsellesi omiksi ja läheisiksi.

– Muista päivittää tietosi ja perehtyä asioihin, joista sinulta tullaan kysymään ihmisten parissa liikkuessasi.

Sari painotti niin ikään hyvän vaalitiimin tärkeyttä:
– Sen kokoamisessa kannattaa miettiä, millaista apua tarvitset, ja kuka juuri sellaista voisi lähi- ja ystäväpiirissäsi sinulle antaa.

Myös sosiaalisessa mediassa näkyminen ja osallistuminen yleisötilaisuuksiin sekä paneeleihin oli asia, jota kansanedustajamme korosti.

– Nettisivut kuntoon ja bloggaamaan, jos et vielä ole aloittanut.

Motivaatio kohdalleen

Liikkeenjohdon konsultti Tapani Sopanen kannusti yleisöään ”hullaantumaan arvoista ja aatteista”.
–Antakaa kipinän syttyä ja leimahtaa liekkiin. Ja muistakaa: myönteisyys murtaa jään.

Sopanen painotti motivaation merkitystä.
– Kysy itseltäsi rehellisesti, miksi olet mukana. Syitä on kolme: joko siksi, että koet sen itsessään palkitsevana. Tai sitten, koska haluat tehdä asioita toisten hyväksi.

–Kolmas motivaation lähde on valta, ja vallan tavoittelu sen itsensä vuoksi.

Viimeksimainitun syyn, samoin kuin tunteenpalon puuttumisen  Sopanen kuittasi selkeällä neuvolla:
– Palauta maila, älä lähde pelaamaan.

Opas, KD-lehti ja kotisivut ehdokkaiden käytössä

–Vaalioppaasta löytyy kaikki se tieto, mitä ehdokas tarvitsee kevään vaaleihin, totesi Niklas Andersson.

Oppaan tehneen Anderssonin mukaan 26-sivuinen julkaisu tarjoaa tietoa myös vaalityöntekijöille. 

Tiedon sekä tiedottamisen roolia puolueen ja KD-Medioiden näkökulmasta ensi vaaleissa käsittelivät toimitusjohtaja Ismo Portin ja viestintäpäällikkö Asmo Maanselkä.

– Yksittäisten ehdokashaastattelujen lisäksi KD-viikkolehti toimii tarvittaessa erillisenä vaalilehtenä, jolla piiri voi markkinoida ehdokkaitaan, totesi Portin.

Maanselkä puolestaan esitteli KD:n vaalimateriaalia. Niistä etenkin 190 euron hintaiset, ehdokaskohtaisesti räätälöidyt kotisivut ovat Maanselän mukaan tarjous, josta ei kannata kieltäytyä:
–Esimerkiksi vaalimainoksiasi paikalliseen sanomalehteen laitettaessa mainospohjan voi sinne poimia suoraan näiltä omilta sivuiltasi.